Een bijzonder en erg boeiend boek over gameverslaving en de wijze waarop dat invloed kan hebben op ons denken en doen.
Claudia Jong koos voor haar nieuwste verhaal als thema een zeer populaire bezigheid onder de jongeren, namelijk gamen. Maar zij wil laten zien dat er ook een keerzijde is. Veelvuldig gamen kan namelijk leiden tot een gameverslaving. En omdat de beleving vaak zo realistisch is, vervagen sommige grenzen tussen de gemaakte wereld en de echte wereld.
Jayden is alleen thuis. Zijn ouders en zus zijn naar een bruiloft toe, en hebben alle computers en telefoons meegenomen. De enige bezigheid, die op Jayden ligt te wachten, is lezen. Door het huis heen heeft zijn moeder boeken neergelegd. Overal liggen boeken, boeken en nog eens boeken. Maar Jayden heeft niks met die dingen. Het enige wat hij wil, is online op avontuur gaan en de zoveelste slachtpartij aanrichten. Die wereld is zo sterk zijn realiteit geworden dat het volledig ten koste is gegaan van zijn sociale leven.
In een spontane bui, of beter gezegd een vlaag van onbezonnenheid, besluit hij geheel onvoorbereid weg te lopen van huis. Maar buiten in de echte wereld is een avontuurlijke tocht een stuk moeilijker dan in een game. In gedachten ziet hij zichzelf als de held, maar wanneer de held in serieuze problemen komt, blijkt Jayden gewoon een hulpeloze jongen te zijn zonder speciale krachten.
Heel bijzonder aan De jongen die verdween in een game is de wijze waarop de gamewereld en de echte wereld door elkaar heen lopen. We kijken door de ogen van Jayden en dat levert allerlei surrealistische momenten op. Dit zien we ook terug in de zeer mooi uitgevoerde illustraties, die enkel bestaan uit de kleuren rood en blauw.
Het einde zorgt voor een verrassende twist, want via een kijkgat van een oude bunker, die ergens wat wegheeft van een computerscherm, krijgt Jayden zeer onverwachte hulp. Voor de lezer komt dit deel van het verhaal in eerste instantie nogal onrealistisch over, maar dat is precies de bedoeling. Want uiteindelijk is het net zo realistisch als geloven in een verzonnen computerpersonage.
Een bijzonder en erg boeiend boek over gameverslaving en de wijze waarop dat invloed kan hebben op ons denken en doen.